U Ludbregu svečano otvoren regionalni znanstveni centar za osnovnoškolski i srednjoškolski odgoj i obrazovanje u STEM području LORI

U Ludbregu je svečano otvoren centar LORI, regionalni znanstveni centar za osnovnoškolski i srednjoškolski odgoj i obrazovanje u STEM području.

Učenici i nastavnici svih škola iz Varaždinske županije, kao i škola s područja cijele Hrvatske time su na raspolaganje dobili suvremeno uređeni centar u kojem će nova znanja i vještine iz matematike, kemije, biologije i fizike stjecati na dinamičan i praktičan način u Newton sobama. Riječ je o prvim učionicama u Hrvatskoj uređenima po uzoru na takve sobe u Norveškoj, a čija je posebnost simulator letenja.

Centar LORI su simboličnim rezanjem vrpce zajedno otvorili gradonačelnik Grada Ludbrega Dubravko Bilić i župan Varaždinske županije Anđelko Stričak, a u ime ministra regionalnoga razvoja i fondova Europske unije Šime Erlića sve nazočne je pozdravio državni tajnik Ministarstva Domagoj Mikulić.

“Ovaj projekt je jedan od četiri pilot projekta koji se trenutno rade u Republici Hrvatskoj. Za nas u Ministarstvu projekt LORI nije samo još jedan u nizu projekata, već predstavlja poticajni prostor, mjesto okupljanja za razvoj novih talenata kako u Ludbregu, Varaždinskoj županiji tako i u cijeloj Hrvatskoj i to upravo u ovoj mladoj dobi kako bi razvijali intelekt i znatiželju kroz pažljivo osmišljene programe. Bit ću malo sebičan i izraziti žaljenje što kao dijete nisam imao prilike ovako sudjelovati u znanosti, ali mi je izuzetno drago da će moja djeca moći razvijati se i kao osobe, ali i kao potencijalni budući znanstvenici”, rekao je Domagoj Mikulić, državni tajnik Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije.

“Projekti regionalnih znanstvenih centara financirani su sredstvima Financijskog mehanizma Europskog gospodarskog prostora, iz darovnice Kraljevine Norveške, Kneževine Lihtenštajn i Islanda, a zamišljeni su upravo prema modelu norveških regionalnih znanstvenih centara te su oblikovani kao poticajni prostori u lokalnoj zajednici kojima se osiguravaju komplementarne obrazovne aktivnosti redovitim programima, prema modernim i participativnim principima u STEM područjima  s ciljem pravovremenog poticanja i razvoja talenata učenika. To su mjesta gdje će se provoditi terenska, dodatna ili cjelodnevna nastava,  te gdje će učenici, ali i cijele obitelji, moći sudjelovati u STEM programima oblikovanim prema njihovim interesima. No neće samo učenici razvijati nove načine stjecanja znanja u STEM područjima jer su regionalni znanstveni centri oblikovani na način da postanu mjesta u kojima će  i učitelji moći razvijati kompetencije kako bi ih kasnije mogli primjenjivati u provedbi nastavnih planova”, istaknuo je državni tajnik Mikulić.

Državni tajnik Mikulić kazao je kako je projektom planirano rješenje problema nedostatnih prostora za STEM obrazovanje i aktivnosti na području Grada Ludbrega, nepostojanje adekvatno opremljenih učionica i nedovoljno razvijene STEM vještine učitelja, odgojno obrazovnih radnika i učenika u osnovnoškolskom obrazovanju. Iz tih razloga, Grad Ludbreg i partneri kroz ovaj projekt razvili su sustav koji se sastoji od stručno osposobljenih učitelja i drugih odgojno obrazovnih radnika ojačanih kapaciteta u podučavanju u području STEM-a, IKT-a i poduzetništva, stvorena je podloga za razvoj individualiziranih programa temeljenih na potrebama učenika i uvedena je metodika prijenosa znanja u neformalnom okruženju, tj. u modernim i adekvatno opremljenim STEM učionicama koje su prilagođene potrebama učenika.

Upravo norveško iskustvo i bilateralna suradnja je ključan element Programa „Lokalni razvoj i smanjenje siromaštva“ , naglasio je državni tajnik te se u ime Ministarstva i ministra Erlića, ali i u svoje osobno ime, zahvalio donatorima Norveškoj, Lihtenštajnu i Islandu, na kontinuiranoj potpori projektima u implementaciji konačnog cilja - smanjenju socijalnih nejednakosti u Europskom gospodarskom prostoru.

“Zahvaljujem našim prijateljima iz First Scandinavie čiju smo ideju vidjeli, prepoznali i željeli je primijeniti u Ludbregu. Zahvaljujem i Ministarstvu regionalnoga razvoja i fondova EU na potpori. Zahvaljujem svim partnerima, prvenstveno Varaždinskoj županiji, školama koje su sudjelovale u ovom projektu, kao i Međimurskom veleučilištu. Veliko hvala i mom timu za europske projekte bez kojeg teško da bismo danas bili ovdje. Mi u Ludbregu volimo imati velike snove, jedan od tih snova je i ovaj projekt. On nije vrijedan samo financijski, nego i kao nova etapa razvoja grada koji prepoznaje značaj obrazovanja za djecu koja dolaze. Ovaj centar primjer je kreativnosti, inovacije, smjelosti i razmišljanja „izvan kutije“”, rekao je ludbreški gradonačelnik Dubravko Bilić.

Ukupna vrijednost projekta je 2.950.302,10 eura. Projekt LORI provodi Grad Ludbreg uz financijsku podršku Financijskog mehanizma Europskog gospodarskog prostora za razdoblje od 2014.- 2021. te Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije RH. Uz Grad Ludbreg, koji je nositelj projekta, partner je u projektu su Varaždinska županija te OŠ Sveti Đurđ, OŠ Ludbreg, OŠ Veliki Bukovec, First Scandinavia i Međimursko veleučilište.

Osim što je kao partner u projektu uspješno realizirala niz aktivnosti, od testiranja i primjene izrađenih obrazovnih programa, nabave setova opreme do organizacije i provedbe razmjene dobre prakse između škola u Hrvatskoj i Norveškoj, Varaždinska županija je iz svojeg proračuna izdvojila dodatnih 100.000 eura za vanjsko uređenje LORI kompleksa. Zahvaljujući tome će biti izgrađena i uređena cesta te postavljena vanjska rasvjeta.  

“Nakon dvije godine stigli smo do cilja, ali zapravo tek sad startamo, jer pravi start će biti kad u ove prostore dođu naši učenici. Zahvaljujem svima koji su sudjelovali u provedbi ovog projekta kako bi LORI centar napokon zaživio te bio na korist svim našim učenicima. Osim što je ovdje smješten simulator letenja, podsjećam da smo prije dva tjedna u sklopu naše Strojarske i prometne škole pustili u rad simulator vožnje za cestovna vozila, prije 1,5 godinu smo u sklopu Elektrostrojarske škole otvorili Zvjezdarnicu, a u sklopu Prezentacijskog centra Gaveznica u Lepoglavi planiramo postaviti „znanstveni kutak“ u kojem će se nalaziti i svemirska vaga. Cilj svih naših investicija je pripremiti učenike za zanimanja budućnosti. Mi moramo biti spremni pružiti im znanja i vještine potrebne da postanu tržišno konkurentni”, rekao je varaždinski župan Anđelko Stričak.

Centar LORI Ludbreg s tzv. Newton sobama u kojima se na privlačan, inspirativan, interaktivan, digitaliziran i neposredan način pružaju obrazovni programi iz područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike rađen je prema norveškom principu.

“Preko 400 sati ili oko 70 dana boravili smo na edukacijama iz područja poduzetništva, IKT-a, STEM-a, aktivnog građanstva… Kad pogledamo unatrag, na siječanj 2023. kad su edukacije započele, ne pitamo se zašto jer smo to znali. Nismo se pitali ni kako, ni kad. Zapitate li nas vi to, reći ćemo vam da smo prepoznali viziju koju su predstavnici Grada imali kad su prijavljivali projekt, reći ćemo vam da su nam u fokusu učenici i budućnost koja je toliko neizvjesna i promjenjiva da ne možemo čekati da se nešto dogodi. Prepoznali smo da je vrijeme da mi budemo ti koji će krenuti mijenjati ustaljene norme i raditi na tome da naši učenici postanu građani budućnosti. I zato kad pitate kad: poslije nastave, subotama, za vrijeme učeničkih praznika… Kako? Dogovarali smo datume, slagali si rasporede, vozili se u Varaždin dva mjeseca…Postali smo ekipa koja je motivirana za drugačiji rad s djecom, ekipa koja preuzima inicijativu i traži rješenja i u zajedničkom se radu zabavlja i na tome zahvaljujem  svim kolegama iz naših triju škola, iz Velikog Bukovca, Svetoga Đurđa i Ludbrega”, rekla je na otvorenju Željka Marković-Bilić, ravnateljica Regionalnog zanstvenog centra Lori Ludbreg.

Dodala je kako se LORI centar nadovezuje na školske kurikule STEM predmeta na način da ih nadograđuje, da učenicima pruža mogućnost drugačijeg pristupa kemiji, fizici, matematici, informatici, tehničkoj kulturi, biologiji.

“Naš je cilj poticati djecu da se bave znanošću i to na način da im ju učinimo privlačnom na njima jednostavan i zabavan način. Kad smo krenuli u stvaranje Newton soba, željeli smo stvoriti održiv koncept praktične znanosti, a to se uspijeva uz povezivanje s nacionalnim kurikulumima. S posebnim zadovoljstvom danas pozdravljamo dvije nove Newton sobe ovdje u Ludbregu, čime ste postali dio obitelji koju čini 15 zemalja”, rekao je Per-Arild Konradsena, predsjednik i osnivač First Scandinavie.

Newton sobe nisu „obične“ učionice. One su mjesta učenja kroz zabavu, znanja kroz eksperimentiranje, otkrića kroz praktično rješavanje problema. Newton sobe ne zamjenjuju školu, one školski program i iskustvo nadopunjuju i oplemenjuju te učenicima i njihovim učiteljima otvaraju svijet znanosti i tehnologije na neposredan i uzbudljiv način.

“Divno je danas biti ovdje na predstavljanju prvog ovakvog centra u Republici Hrvatskoj. Lijepo je pripadati svijetu obrazovanja. Divno je vidjeti učenike, divno je vidjeti učitelje koji zajedno vode ovu priču. Upravo edukacija koju su oni prošli u Norveškoj, omogućit će da prenesu sva znanja i iskustva koja su tamo stekli u naš prostor, odnosno da ih implementiraju u naš obrazovni sustav. Zahvaljujem se svima koji su sudjelovali u nastajanju LORI centra, zahvaljujem na različitosti koju on pruža i želim puno uspjeha u prijenosu znanja”, rekla je Vesna Šerepac, ravnateljica Uprave za odgoj i obrazovanje u Ministarstvu znanosti i obrazovanja.

LORI se nalazi na lokaciji „Starog  mlina“ u Ludbregu čime je, osim kreiranja nove obrazovne institucije, započela i revitalizacije tog nekadašnjeg industrijskog kompleksa.

Newton sobe smještene su u dvjema novouređenim zgradama, a opremljene su za izvođenje ukupno devet obrazovnih modula iz STEM, odnosno IKT područja namijenjenih učenicima u rasponu od 10 do 18 godina starosti.

 



Pisane vijesti