Program IPA komponenta I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija uključuje mjere izgradnje institucija i s njima povezanog ulaganja u Republiku Hrvatsku s ciljem ispunjavanja kriterija za pristupanje EU, a s naglaskom na ispunjenje političkih, ekonomskih i kriterija kojima se omogućuje ispunjenje obveza nakon punopravnog primanja Hrvatske u članstvo EU.
Programski ciklus odvija se na godišnjoj razini te je iniciran je od strane Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova EU, koji je Nacionalni IPA koordinator i odgovoran za programiranje projekata programa IPA – komponenta I-Pomoć u tranziciji i jačanje institucija. Proces započinje izradom problemskih analiza svakog zasebnog sektora (poglavlja pregovora) i prijedlogom projektnih ideja kojima je cilj rješavanje postojećih problema tj. postizanje napretka u pojedinom sektoru, ispunjenje preduvjeta za članstvo i dr. Predložene projektne ideje moraju biti u skladu s strateškim dokumentima (Pristupno partnerstvo, Program Vlade RH za preuzimanjem i provedbu pravne stečevine EU, Višegodišnji indikativni programski dokument, Višegodišnji indikativni financijski okvir, nacionalni i sektorski strateški dokumenti i akcijski planovi, nacionalni i sektorski investicijski strateški dokumenti).
Konačan paket projekata za svaku pojedinu godinu potvrđuje Europska komisija odlukom, koja potom postaje dio financijskog sporazuma koji se potpisuje između Europske Komisije i Republike Hrvatske.
Pomoć može imati oblik tehničke pomoći, twinninga, nabave opreme te izvođenja radova. Ovisno o vrsti pomoći, korisnici projekta su u obvezi sufinancirati dio iznosa projekata i to za komponentu twinninga 5%, tehničke pomoći 10%, nabavu roba, izvođenje radova i tehničku pomoć koja ima za svrhu pripremu natječajne dokumentacije 15%.
Komponenta I programa IPA za programske godine od 2007 do 2010 ostvaruje se kroz četiri prioritetne osi/područja intervencije, a sukladno Višegodišnjem indikativnom planskom okviru:
1. Ispunjenje političkih kriterija: projekti namijenjeni reformi javne uprave, pravosuđa, borbi protiv organiziranog kriminaliteta i korupcije, razminiranju, zaštiti i potpori manjinama i s time vezanim lokalnim razvojem, uključujući i potporu civilnom društvu na području daljnjeg jačanja uloge organizacija civilnog društva u području jačanja svijesti i praćenja primjene usvojene pravne stečevine EU, razvoju dijaloga i senzibilizacije lokalne, regionalne i nacionalne mreže nevladinih udruga.
2. Ispunjenje ekonomskih kriterija: projekti potpore na području javnih financija, statistike, zdravstvenih i socijalnih politika, unapređenje politika i fleksibilnosti na tržištu rada, unapređenje ekonomske situacije itd.
3. Mogućnost ispunjenja obveza koje proizlaze iz članstva: ovo treće područje intervencije ima za svrhu jačanje i izgradnju institucionalnih kapaciteta i njihovu pripremu za provedbu obveza preuzetih kroz usvojenu pravnu stečevinu EU.
4. Programi potpore: ovo područje intervencije namijenjeno je pripremi institucija za upravljanje budućim fondovima EU i sudjelovanju u Programima Zajednice.
Komponenta I programa IPA za programske godine od 2011 do 2013 ostvaruje se kroz sedam sektora intervencije, a sukladno Višegodišnjem indikativnom planskom okviru (VIPD) za 2011-2013. SektorskI pristup predstavljen u VIPD-u za 2011-2013 je bitan budući da se takvim pristupom jasnije vidi u kojoj mjeri pojedini projekti pridonose ostvarivanju sektorskih rezultata.
Identificirano je 7 sektora u MIPD-u, a to su: Pravosuđe, unutarnji poslovi i temeljna prava, Reforma javne uprave, Okoliš i klimatske promjene, Promet, Razvoj privatnog sektora, Društveni razvoj tePoljoprivreda i ruralni razvoj.
Kao prioritetnI sektori identificirani su:
1. Pravosuđe, unutarnji poslovi i temeljna prava te
2. Reforma javne uprave
Komponenta I programa IPA za programske godine od 2011 do 2013 je usmjerena na projekte koji su pripremljeni unutar ta dva prioritetna sektora. Ostavljena je mogućnost financiranja i za ostale projekte iz svih 7 sektora ukoliko su kvalitetni i spremni za provedbu te ako za to ostane dovoljno sredstava.